ارزیابی محور توسعه دولت الکترونیک
هدف محور توسعه دولت الکترونیک در ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه های اجرایی، دستیابی به اهداف توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری می باشد . هدف کمی پیش بینی شده در برنامه دوره دوم اصلاح نظام اداری برای این برنامه ، بهبود رتبه ی شاخص توسعه دولت الکترونیک به رتبه ای کمتر از 70 ( بر اساس رتبه بندی سازمان ملل ) می باشد، که این هدف باید به صورت تجمیعی تا پایان سال 99 محقق گردد. سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه شامل سیاست های کلی نظام اداری بندهای 12 و 15 و سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بندهای 32 و 44 می باشد. اقدامات و فعالیت هایی که زمینه تحقق دولت الکترونیک را موجب خواهد شد عبارتند از:
الکترونیکی کردن خدمات با اولویت خدمات قابل ارائه به مردم و بهره گیری از مشارکت آنان با توجه به مراحل بلوغ ارائه الکترونیکی خدمات و با تأکید بر خدمات در بخشهای سلامت، آموزش، کشاورزی، مالیات، معاملات و امور بانکی، به شرح : الف- اطلاعرسانی الکترونیکی، ب- ارائه فرمها، ج- دریافت اطلاعات
برنامه ریزی و حرکت به سمت استقرار یکپارچه دولت همراه « Mobile Government » و توسعه آن به میزان ۲۵ درصد، به صورت سالانه
توسعه واگذاری خدمات دستگاه های اجرایی از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی
انجام اصلاحات ساختاری و فرآیندهای اجرایی متناسب با الزامات توسعه دولت الکترونیک
توسعه و استانداردسازی پورتالهای دستگاهی، استانی و محلی
الکترونیکی کردن و پاسخگویی به استعلام سایر دستگاههای اجرایی از طریق GSB به صورت رایگان (یکپارچه سازی سازوکارهای تبادل اطلاعات، استعلام و اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی بین دستگاه های اجرایی)
توسعه استقرار پنجره واحد
فراگیری پرداخت الکترونیکی به حسابهای دولتی
حذف، اصلاح و تجمیع مجوزهای صادره توسط دستگاههای اجرایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی
کاهش مراجعه دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی، ماده ۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (تنظیم ضوابط و راهبری توسط سازمان اداری و استخدامی کشور)
بهبود فضای کسب و کار و اصلاح و الکترونیکی نمودن فرآیندهای مرتبط با موضوع کسب و کار و الزامات آن (راهبری توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور)
ساماندهی ساختمان ها، فضاهای اداری و تجهیزات متناسب با توسعه دولت الکترونیک، کاهش حجم و اندازه دولت و سایر تغییرات وابسته
استانداردسازی نحوه جمع آوری و نمایش داده های دستگاه ها بر روی نقشه های ژئوکد شده بومی مبنی بر استاندارد ( GNAF ) Geo coded National Address File
بکارگیری روش الکترونیکی در کلیه موارد دریافت و پرداخت گردش اجرایی دولت
استفاده از شماره ملی هویت و کد پستی محل اقامت در تمامی فعالیت های اداری و خدمات ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی
در صورتی که برنامه ها و اقدامات ذکر شده ی بالا در دستیابی به اهداف دولت الکترونیک انجام گردد نتایج زیر حاصل خواهد شد:
ارتقای کیفیت در ارایه خدمات
افزایش سرعت و تسهیل در دسترسی به خدمات
ارتقای سطح رضایتمندی مردم از دولت
چابک سازی و کوچک سازی دولت
مقررات زدایی و بهبود شاخص فضای کسب و کار
کاهش فساد اداری، ارتقای شفافیت و اعتماد عمومی
کاهش هزینه های دولت و مردم